Workshopy
Od roku 2018 realizuje Odivo worshopy s názvom Od telesnosti k materiálu a späť, ktoré ponúkajú účastníkom možnosť spoznať postupy bábkového, pohybového divadla a performancie prítomné v tvorbe zoskupenia. Sú zamerané na telo ako jeden zo základných komponentov herca. Hľadanie materiálu, ktorý sa môže zhmotniť v stelesnenej výpovedi. Tvorbu kolektívnu, ale i individuálnu, pri ktorej je dôraz kladený na prácu s telom ako materiálom, dotváranie objektov vlastným telom a skúmanie vzťahu objekt – subjekt.
Lektorky: Maja Danadová a Monika Kováčová
V roku 2018 sme viedli cyklus workshopov Od telesnosti k materiálu a späť na festivale Scénická žatva v Martine, na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU v Bratislave a na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, v roku 2019 na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU v Bratislave, na Súkromnom hudobnom a dramatickom konzervatóriu Martin a na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici.
::Cyklus online workshopov::
Od telesnosti k materiálu a späť (fokus na detail a minimalizmus)
Lektorka workshopov: Mária Danadová
15. – 16 . 4. 2021 15:00 – 18:00
Hosťujúca lektorka: Lenka Dzadíková (úvod do problematiky s videoukážkami)
29. – 30. 4. 2021 15:00 – 18:00
Hosťujúci lektor: Filip Hajduk (vedomá práca s hrou, fyzický humor)
13. – 14. 5. 2021 17:00 – 20:00
Hosťujúci lektor: Viktor Černický (prehlbovanie vzťahu subjekt – objekt)
V tvorbe nezávislého divadelného zoskupenia ODIVO experimentujeme s postupmi bábkového, objektového a pohybového divadla a performancie. Cyklus online workshopov bude zameraný na rozvíjanie vzťahu subjekt – objekt a aplikáciu spomínaných postupov s fokusom na minimalizmus a detail. Komunikácia bude prebiehať v online priestore prostredníctvom workshopov v domácich podmienkach, zadaní, posielaní videí, diskusií a podobne.
Cyklus workshopov je rozdelený na 3 časti s rôznym zameraním, čomu prislúchajú aj hosťujúci lektori: Lenka Dzadíková (úvod do problematiky s videoukážkami), Filip Hajduk (vedomá práca s hrou, fyzický humor), Viktor Černický (prehlbovanie vzťahu subjekt – objekt). Hlavnou lektorkou workshopov je Mária Danadová.
Cyklus workshopov je určený predovšetkým študentom/tkám a absolventom/tkám umeleckých odborov. Záujemcov a záujemkyne o účasť na celom cykle workshopov! prosíme poslať životopis a stručný motivačný list na adresu: zoskupenieodivo@gmail.com. Na základe nich vyberieme 6 – 8 účastníčok/účastníkov workshopov.
Deadline: 6. 4. 2021
Účasť na cykle workshopov je bezplatná.
Hlavný partner projektu a z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Mária Danadová je performerka, režisérka, pedagogička a je prizývaná k tvorbe aj ako pohybová spolupráca. Je absolventka bábkoherectva na VŠMU v Bratislave (posledné dva roky študovala herectvo na katedre alternativního a loutkového divadla DAMU v Prahe). V roku 2020 absolvovala doktorandské štúdium na bábkarskej katedre VŠMU s témou: Fenomén figúry v súčasnom slovenskom bábkovom divadle. Spolupracuje s viacerými divadlami a nezávislými zoskupeniami na Slovensku, napr. Divadlo Pôtoň, Med a prach, Bratislavské bábkové divadlo, Bábkové divadlo na Rázcestí a iné. Na konte má niekoľko hereckých ocenení z medzinárodných festivalov. Ako lektorka dlhodobo vedie workshopy Od telesnosti k materiálu a späť, kde skúma vzťah subjekt – objekt a rozvíjanie tvorivosti a kreatívneho myslenia cez prácu s objektom.
Spolu s Monikou Kováčovou umelecky vedie a formuje nezávislé divadelné zoskupenie ODIVO, ktoré počas šiestich rokov existencie hosťovalo na vyše 60 národných a medzinárodných festivaloch a za svoju tvorbu získalo ocenenia na medzinárodných festivaloch v Bulharsku, v Poľsku, v Chorvátsku a v Česku.
Lenka Dzadíková vyštudovala teóriu a kritiku divadelného umenia na Divadelnej fakulte VŠMU v Bratislave. Doktorandské štúdium absolvovala na tej istej fakulte prácou Prieniky bábkového divadla a popkultúry (2012). Venuje sa recenzistike so zameraním na tvorbu bábkových divadiel a divadelnej tvorby pre deti. Publikuje najmä v časopisoch kød – konkrétne o divadle, Loutkář, Bibiana, Fraktál ako i vo viacerých reláciách Slovenského rozhlasu a na internetových portáloch Monitoring divadiel na Slovensku a Mloki. Zúčastňuje sa vedeckých konferencií a štúdie publikuje v zborníkoch, jej výskum je súčasťou viacerých publikácií, z posledného obdobia napríklad Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla, Slovník divadelných kritikov. Je dramaturgičkou programu pre deti na festivale Dotyky a spojenia. Zakladala a organizovala prvé ročníky projektu Medziriadky. Pôsobí aj ako porotkyňa festivalov ochotníckeho divadla a lektorka vzdelávacích projektov (napríklad Smarthatre).
Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave v Bratislave, je členkou kultúrneho spolku Mloki.
Filip Hajduk sa vo svojej práci najradšej predstavuje ako klaun, kaukliar a komediant. Je absolventom herectva na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Vo svojej tvorbe kombinuje techniky a prístupy pantomímy, klauna a herectva so žonglovaním a balančnými technikami. Je jedným zo zakladajúcich členov slobodného tvorivého zoskupenia Duo Kyseli Krastafci. Bábkové zručnosti rozvíja v spolupráci s nezávislými zoskupeniami ako sú Odivo (Divočiny, Aero) a Nové Divadlo (Pinocchio). Od roku 2015 pôsobí ako pedagóg javiskového pohybu a pantomímy na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici a od roku 2019 je súčasťou občianskeho združenia Červený nos Clowndoctors, kde pracuje ako profesionálny zdravotný klaun. Venuje sa tiež lektorskej činnosti, v ktorej sa zameriava najmä na prácu s objektom, využitie žonglovania a balansu v divadelnej praxi, fyzický humor a na vedomú prácu s hrou a intenzívny prístup k nej. Skúma ako využiť základné zručnosti s cieľom dosiahnuť maximálny účinok.
Viktor Černický absolvoval ateliér Fyzického divadla v Brne. Vo svojej tvorbe sa pohybuje na tenkej hranici medzi tancom, performanciou, cirkusom a fyzickým divadlom. Dlhodobo sa zameriava na dynamiku vzťahov, ktoré vznikajú medzi subjektívnou individualitou performera a objektom. Ako interpret spolupracoval napr. s Jarom Viňarským, Dominiquom Boivinom, Danielom Gulkom, Miřenkou Čechovou alebo zoskupením Cie Mossoux – Bonté. So svojím sólovým debutom Parolapolea získal na České taneční platformě 2017 nomináciu v kategóriách Tanečník roku a Taneční inscenace roku. Bola mu tiež udelená špeciálna cena v podobe účasti na Choreographic Research Week v Bassano del Grappa. Jeho najnovšie sólo PLI získalo Cenu divákov a Hlavnú cenu České taneční platformy 2019. Predstavenie sa tiež stalo súčasťou selekcie prestížnej európskej siete Aerowaves Twenty20.